// -*- C++ -*- // /* FIXME: Copyright ... * * This implementation is heavily based on STL's heap functions and * the similar class by Alpar Juttner in IKTA... */ /****** * * BinHeap * * Ez az osztaly item-prioritas parok tarolasara alkalmas binaris kupacot * valosit meg. * A kupacban legfolul mindig az a par talalhato, amiben a prioritas a * legkisebb. (Gondolj a Dijkstra pont-tavolsag kupacara; igazabol ahhoz * lett keszitve...) * * Megjegyzes: a kupacos temakorokben a prioritast kulcsnak szoktak nevezni, * de mivel ez zavaro tud lenni a property-map-es kulcs-ertek szohasznalata * miatt, megprobaltunk valami semleges elnevezeseket kitalalni. * * A hasznalatahoz szukseg van egy irhato/olvashato property_map-re, ami * az itemekhez egy int-et tud tarolni (ezzel tudom megkeresni az illeto * elemet a kupacban a csokkentes es hasonlo muveletekhez). * A map-re csak referenciat tarol, ugy hogy a kupac elete folyan a map-nek * is elnie kell. (???) * * Ketfele modon hasznalhato: * Lusta mod: * set(Item, Prio) metodussal pakolunk a kupacba, * aztan o majd eldonti, hogy ez az elem mar benne van-e es ha igen, akkor * csokkentettunk-e rajta, vagy noveltunk. * Ehhez nagyon fontos, hogy az atadott property map inicializalva legyen * minden szobajovo kulcs ertekre, -1 -es ertekkel! * Es ilyen esetben a kulcsokrol lekerdezheto az allapotuk a state metodussal: * (nem jart meg a kupacban PRE_HEAP=-1, epp a kupacban van IN_HEAP=0, * mar kikerult a kupacbol POST_HEAP=-2). * Szoval ebben a modban a kupac nagyjabol hasznalhato property_map-kent, csak * meg meg tudja mondani a "legkisebb" prioritasu elemet. De csak nagyjabol, * hiszen a kupacbol kikerult elemeknek elvesz az ertekuk... * * Kozvetlen mod: * push(Item, Prio) metodussal belerakunk a kupacba (ha az illeto kulcs mar * benn volt, akkor gaz). * increase/decrease(Item i, Prio new_prio) metodusokkal lehet * novelni/csokkenteni az illeto elemhez tartozo prioritast. (Ha nem volt * megbenne a kupacban az illeto elem, vagy nem abba az iranyba valtoztattad * az erteket, amerre mondtad -- gaz). * * Termeszetesen a fenti ket modot ertelemszeruen lehet keverni. * Ja es mindig nagyon gaz, ha belepiszkalsz a map-be, amit a kupac * hasznal. :-)) * * * Bocs, most faradt vagyok, majd egyszer leforditom. (Misi) * */ #ifndef HUGO_BIN_HEAP_H #define HUGO_BIN_HEAP_H ///\ingroup auxdat ///\file ///\brief Binary Heap implementation. #include #include #include namespace hugo { /// \addtogroup auxdat /// @{ /// A Binary Heap implementation. template > class BinHeap { public: typedef Item ItemType; // FIXME: stl-ben nem ezt hivjak value_type -nak, hanem a kovetkezot... typedef Prio PrioType; typedef std::pair PairType; typedef ItemIntMap ItemIntMapType; typedef Compare PrioCompare; /** * Each Item element have a state associated to it. It may be "in heap", * "pre heap" or "post heap". The later two are indifferent from the * heap's point of view, but may be useful to the user. * * The ItemIntMap _should_ be initialized in such way, that it maps * PRE_HEAP (-1) to any element to be put in the heap... */ ///\todo it is used nowhere /// enum state_enum { IN_HEAP = 0, PRE_HEAP = -1, POST_HEAP = -2 }; private: std::vector data; Compare comp; // FIXME: jo ez igy??? ItemIntMap &iim; public: BinHeap(ItemIntMap &_iim) : iim(_iim) {} BinHeap(ItemIntMap &_iim, const Compare &_comp) : comp(_comp), iim(_iim) {} int size() const { return data.size(); } bool empty() const { return data.empty(); } private: static int parent(int i) { return (i-1)/2; } static int second_child(int i) { return 2*i+2; } bool less(const PairType &p1, const PairType &p2) const { return comp(p1.second, p2.second); } int bubble_up(int hole, PairType p); int bubble_down(int hole, PairType p, int length); void move(const PairType &p, int i) { data[i] = p; iim.set(p.first, i); } void rmidx(int h) { int n = data.size()-1; if( h>=0 && h<=n ) { iim.set(data[h].first, POST_HEAP); if ( h=0 ) s=0; return state_enum(s); } }; // class BinHeap template int BinHeap::bubble_up(int hole, PairType p) { int par = parent(hole); while( hole>0 && less(p,data[par]) ) { move(data[par],hole); hole = par; par = parent(hole); } move(p, hole); return hole; } template int BinHeap::bubble_down(int hole, PairType p, int length) { int child = second_child(hole); while(child < length) { if( less(data[child-1], data[child]) ) { --child; } if( !less(data[child], p) ) goto ok; move(data[child], hole); hole = child; child = second_child(hole); } child--; if( child