Ut struktura. Elso valtozat.
1 /* FIXME: Copyright ...
3 * This implementation is heavily based on STL's heap functions and
4 * the similar class by Alpar Juttner in IKTA...
9 * BinHeap<ItemType, PrioType, ItemIntMap, [PrioCompare]>
11 * Ez az osztaly item-prioritas parok tarolasara alkalmas binaris kupacot
13 * A kupacban legfolul mindig az a par talalhato, amiben a prioritas a
14 * legkisebb. (Gondolj a Dijkstra pont-tavolsag kupacara; igazabol ahhoz
17 * Megjegyzes: a kupacos temakorokben a prioritast kulcsnak szoktak nevezni,
18 * de mivel ez zavaro tud lenni a property-map-es kulcs-ertek szohasznalata
19 * miatt, megprobaltunk valami semleges elnevezeseket kitalalni.
21 * A hasznalatahoz szukseg van egy irhato/olvashato property_map-re, ami
22 * az itemekhez egy int-et tud tarolni (ezzel tudom megkeresni az illeto
23 * elemet a kupacban a csokkentes es hasonlo muveletekhez).
24 * A map-re csak referenciat tarol, ugy hogy a kupac elete folyan a map-nek
25 * is elnie kell. (???)
27 * Ketfele modon hasznalhato:
29 * set(Item, Prio) metodussal pakolunk a kupacba,
30 * aztan o majd eldonti, hogy ez az elem mar benne van-e es ha igen, akkor
31 * csokkentettunk-e rajta, vagy noveltunk.
32 * Ehhez nagyon fontos, hogy az atadott property map inicializalva legyen
33 * minden szobajovo kulcs ertekre, -1 -es ertekkel!
34 * Es ilyen esetben a kulcsokrol lekerdezheto az allapotuk a state metodussal:
35 * (nem jart meg a kupacban PRE_HEAP=-1, epp a kupacban van IN_HEAP=0,
36 * mar kikerult a kupacbol POST_HEAP=-2).
37 * Szoval ebben a modban a kupac nagyjabol hasznalhato property_map-kent, csak
38 * meg meg tudja mondani a "legkisebb" prioritasu elemet. De csak nagyjabol,
39 * hiszen a kupacbol kikerult elemeknek elvesz az ertekuk...
42 * push(Item, Prio) metodussal belerakunk a kupacba (ha az illeto kulcs mar
43 * benn volt, akkor gaz).
44 * increase/decrease(Item i, Prio new_prio) metodusokkal lehet
45 * novelni/csokkenteni az illeto elemhez tartozo prioritast. (Ha nem volt
46 * megbenne a kupacban az illeto elem, vagy nem abba az iranyba valtoztattad
47 * az erteket, amerre mondtad -- gaz).
49 * Termeszetesen a fenti ket modot ertelemszeruen lehet keverni.
50 * Ja es mindig nagyon gaz, ha belepiszkalsz a map-be, amit a kupac
54 * Bocs, most faradt vagyok, majd egyszer leforditom. (Misi)
68 template <typename Item, typename Prio, typename ItemIntMap,
69 typename Compare = std::less<Prio> >
73 typedef Item ItemType;
74 // FIXME: stl-ben nem ezt hivjak value_type -nak, hanem a kovetkezot...
75 typedef Prio PrioType;
76 typedef std::pair<ItemType,PrioType> PairType;
77 typedef ItemIntMap ItemIntMapType;
78 typedef Compare PrioCompare;
81 * Each Item element have a state associated to it. It may be "in heap",
82 * "pre heap" or "post heap". The later two are indifferent from the
83 * heap's point of view, but may be useful to the user.
85 * The ItemIntMap _should_ be initialized in such way, that it maps
86 * PRE_HEAP (-1) to any element to be put in the heap...
95 std::vector<PairType> data;
97 // FIXME: jo ez igy???
101 BinHeap(ItemIntMap &_iim) : iim(_iim) {}
102 BinHeap(ItemIntMap &_iim, const Compare &_comp) : comp(_comp), iim(_iim) {}
105 int size() const { return data.size(); }
106 bool empty() const { return data.empty(); }
109 static int parent(int i) { return (i-1)/2; }
110 static int second_child(int i) { return 2*i+2; }
111 bool less(const PairType &p1, const PairType &p2) const {
112 return comp(p1.second, p2.second);
115 int bubble_up(int hole, PairType p);
116 int bubble_down(int hole, PairType p, int length);
118 void move(const PairType &p, int i) {
124 int n = data.size()-1;
126 iim.set(data[h].first, POST_HEAP);
128 bubble_down(h, data[n], n);
135 void push(const PairType &p) {
140 void push(const Item &i, const Prio &p) { push(PairType(i,p)); }
143 // FIXME: test size>0 ?
144 return data[0].first;
146 Prio topPrio() const {
147 // FIXME: test size>0 ?
148 return data[0].second;
155 void erase(const Item &i) {
159 Prio get(const Item &i) const {
161 return data[idx].second;
163 Prio operator[](const Item &i) const {
166 void set(const Item &i, const Prio &p) {
171 else if( comp(p, data[idx].second) ) {
172 bubble_up(idx, PairType(i,p));
175 bubble_down(idx, PairType(i,p), data.size());
179 void decrease(const Item &i, const Prio &p) {
181 bubble_up(idx, PairType(i,p));
183 void increase(const Item &i, const Prio &p) {
185 bubble_down(idx, PairType(i,p), data.size());
188 state_enum state(const Item &i) const {
192 return state_enum(s);
198 template <typename K, typename V, typename M, typename C>
199 int BinHeap<K,V,M,C>::bubble_up(int hole, PairType p) {
200 int par = parent(hole);
201 while( hole>0 && less(p,data[par]) ) {
202 move(data[par],hole);
210 template <typename K, typename V, typename M, typename C>
211 int BinHeap<K,V,M,C>::bubble_down(int hole, PairType p, int length) {
212 int child = second_child(hole);
213 while(child < length) {
214 if( less(data[child-1], data[child]) ) {
217 if( !less(data[child], p) )
219 move(data[child], hole);
221 child = second_child(hole);
224 if( child<length && less(data[child], p) ) {
225 move(data[child], hole);
235 #endif // BIN_HEAP_HH