1 /* FIXME: Copyright ...
3 * This implementation is heavily based on STL's heap functions and
4 * the similar class by Alpar Juttner in IKTA...
9 * BinHeap<KeyType, ValueType, KeyIntMap, [ValueCompare]>
11 * Ez az osztaly kulcs-ertek parok tarolasara alkalmas binaris kupacot
13 * A kupacban legfolul mindig az a par talalhato, amiben az _ertek_ a
14 * legkisebb. (Gondolj a Dijkstra pont-tavolsag kupacara; igazabol ahhoz
17 * Megjegyzes: egy kicsit gyanus nekem, hogy a kupacos temakorben nem
18 * azt hivjak kulcsnak, amit most en annak nevezek. :) En olyan
19 * property_map -os ertelemben hasznalom.
21 * A hasznalatahoz szukseg van egy irhato/olvashato property_map-re, ami
22 * a kulcsokhoz egy int-et tud tarolni (ezzel tudom megkeresni az illeto
23 * elemet a kupacban a csokkentes es hasonlo muveletekhez).
24 * A map-re csak referenciat tarol, ugy hogy a kupac elete folyan a map-nek
25 * is elnie kell. (???)
27 * Ketfele modon hasznalhato:
29 * put(Key, Value) metodussal pakolunk a kupacba,
30 * aztan o majd eldonti, hogy ez az elem mar benne van-e es ha igen, akkor
31 * csokkentettunk-e rajta, vagy noveltunk.
32 * Ehhez nagyon fontos, hogy az atadott property map inicializalva legyen
33 * minden szobajovo kulcs ertekre, -1 -es ertekkel!
34 * Es ilyen esetben a kulcsokrol lekerdezheto az allapotuk a state metodussal:
35 * (nem jart meg a kupacban PRE_HEAP=-1, epp a kupacban van IN_HEAP=0,
36 * mar kikerult a kupacbol POST_HEAP=-2).
37 * Szoval ebben a modban a kupac nagyjabol hasznalhato property_map-kent, csak
38 * meg meg tudja mondani a "legkisebb" erteku elemet. De csak nagyjabol,
39 * hiszen a kupacbol kikerult elemeknek elvesz az ertekuk...
42 * push(Key, Value) metodussal belerakunk a kupacba (ha az illeto kulcs mar
43 * benn volt, akkor gaz).
44 * increase/decrease(Key k, Value new_value) metodusokkal lehet
45 * novelni/csokkenteni az illeto kulcshoz tartozo erteket. (Ha nem volt meg
46 * benne a kupacban az illeto kulcs, vagy nem abba az iranyba valtoztattad
47 * az erteket, amerre mondtad -- gaz).
49 * Termeszetesen a fenti ket modot ertelemszeruen lehet keverni.
50 * Ja es mindig nagyon gaz, ha belepiszkalsz a map-be, amit a kupac
54 * Bocs, most faradt vagyok, majd egyszer leforditom. (Misi)
63 ///\brief Binary Heap implementation.
71 /// A Binary Heap implementation.
72 template <typename Key, typename Val, typename KeyIntMap,
73 typename Compare = std::less<Val> >
78 // FIXME: stl-ben nem ezt hivjak value_type -nak, hanem a kovetkezot...
79 typedef Val ValueType;
80 typedef std::pair<KeyType,ValueType> PairType;
81 typedef KeyIntMap KeyIntMapType;
82 typedef Compare ValueCompare;
85 * Each Key element have a state associated to it. It may be "in heap",
86 * "pre heap" or "post heap". The later two are indifferent from the
87 * heap's point of view, but may be useful to the user.
89 * The KeyIntMap _should_ be initialized in such way, that it maps
90 * PRE_HEAP (-1) to any element to be put in the heap...
92 ///\todo it is used nowhere
101 std::vector<PairType> data;
103 // FIXME: jo ez igy???
107 BinHeap(KeyIntMap &_kim) : kim(_kim) {}
108 BinHeap(KeyIntMap &_kim, const Compare &_comp) : comp(_comp), kim(_kim) {}
111 int size() const { return data.size(); }
112 bool empty() const { return data.empty(); }
115 static int parent(int i) { return (i-1)/2; }
116 static int second_child(int i) { return 2*i+2; }
117 bool less(const PairType &p1, const PairType &p2) {
118 return comp(p1.second, p2.second);
121 int bubble_up(int hole, PairType p);
122 int bubble_down(int hole, PairType p, int length);
124 void move(const PairType &p, int i) {
130 int n = data.size()-1;
132 kim.set(data[h].first, POST_HEAP);
134 bubble_down(h, data[n], n);
141 void push(const PairType &p) {
146 void push(const Key &k, const Val &v) { push(PairType(k,v)); }
149 // FIXME: test size>0 ?
150 return data[0].first;
152 Val topValue() const {
153 // FIXME: test size>0 ?
154 return data[0].second;
161 void erase(const Key &k) {
165 Val operator[](const Key &k) const {
167 return data[idx].second;
170 void put(const Key &k, const Val &v) {
175 else if( comp(v, data[idx].second) ) {
176 bubble_up(idx, PairType(k,v));
179 bubble_down(idx, PairType(k,v), data.size());
183 void decrease(const Key &k, const Val &v) {
185 bubble_up(idx, PairType(k,v));
187 void increase(const Key &k, const Val &v) {
189 bubble_down(idx, PairType(k,v), data.size());
192 state_enum state(const Key &k) const {
196 return state_enum(s);
202 template <typename K, typename V, typename M, typename C>
203 int BinHeap<K,V,M,C>::bubble_up(int hole, PairType p) {
204 int par = parent(hole);
205 while( hole>0 && less(p,data[par]) ) {
206 move(data[par],hole);
214 template <typename K, typename V, typename M, typename C>
215 int BinHeap<K,V,M,C>::bubble_down(int hole, PairType p, int length) {
216 int child = second_child(hole);
217 while(child < length) {
218 if( less(data[child-1], data[child]) ) {
221 if( !less(data[child], p) )
223 move(data[child], hole);
225 child = second_child(hole);
228 if( child<length && less(data[child], p) ) {
229 move(data[child], hole);
239 #endif // BIN_HEAP_HH