src/hugo/bin_heap.h
author ladanyi
Thu, 16 Sep 2004 19:51:28 +0000
changeset 875 fda944f15ca7
parent 542 69bde1d90c04
child 901 69a8e672acb1
permissions -rw-r--r--
Changed to conform to the new iterator style.
     1 // -*- C++ -*- //
     2 
     3 /* FIXME: Copyright ... 
     4  *
     5  * This implementation is heavily based on STL's heap functions and
     6  * the similar class by Alpar Juttner in IKTA...
     7  */
     8 
     9 /******
    10  *
    11  * BinHeap<ItemType, PrioType, ItemIntMap, [PrioCompare]>
    12  *
    13  * Ez az osztaly item-prioritas parok tarolasara alkalmas binaris kupacot
    14  * valosit meg.
    15  * A kupacban legfolul mindig az a par talalhato, amiben a prioritas a
    16  * legkisebb. (Gondolj a Dijkstra pont-tavolsag kupacara; igazabol ahhoz
    17  * lett keszitve...)
    18  *
    19  * Megjegyzes: a kupacos temakorokben a prioritast kulcsnak szoktak nevezni,
    20  * de mivel ez zavaro tud lenni a property-map-es kulcs-ertek szohasznalata
    21  * miatt, megprobaltunk valami semleges elnevezeseket kitalalni.
    22  *
    23  * A hasznalatahoz szukseg van egy irhato/olvashato property_map-re, ami
    24  * az itemekhez egy int-et tud tarolni (ezzel tudom megkeresni az illeto
    25  * elemet a kupacban a csokkentes es hasonlo muveletekhez).
    26  * A map-re csak referenciat tarol, ugy hogy a kupac elete folyan a map-nek
    27  * is elnie kell. (???)
    28  *
    29  * Ketfele modon hasznalhato:
    30  * Lusta mod:
    31  * set(Item, Prio) metodussal pakolunk a kupacba,
    32  * aztan o majd eldonti, hogy ez az elem mar benne van-e es ha igen, akkor
    33  * csokkentettunk-e rajta, vagy noveltunk.
    34  * Ehhez nagyon fontos, hogy az atadott property map inicializalva legyen
    35  * minden szobajovo kulcs ertekre, -1 -es ertekkel!
    36  * Es ilyen esetben a kulcsokrol lekerdezheto az allapotuk a state
    37  metodussal:
    38  * (nem jart meg a kupacban PRE_HEAP=-1, epp a kupacban van IN_HEAP=0,
    39  *  mar kikerult a kupacbol POST_HEAP=-2).
    40  * Szoval ebben a modban a kupac nagyjabol hasznalhato property_map-kent, csak
    41  * meg meg tudja mondani a "legkisebb" prioritasu elemet. De csak nagyjabol,
    42  * hiszen a kupacbol kikerult elemeknek elvesz az ertekuk...
    43  *
    44  * Kozvetlen mod:
    45  * push(Item, Prio) metodussal belerakunk a kupacba (ha az illeto kulcs mar
    46  * benn volt, akkor gaz).
    47  * increase/decrease(Item i, Prio new_prio) metodusokkal lehet
    48  * novelni/csokkenteni az illeto elemhez tartozo prioritast. (Ha nem volt
    49  * megbenne a kupacban az illeto elem, vagy nem abba az iranyba valtoztattad
    50  * az erteket, amerre mondtad -- gaz).
    51  *
    52  * Termeszetesen a fenti ket modot ertelemszeruen lehet keverni.
    53  * Ja es mindig nagyon gaz, ha belepiszkalsz a map-be, amit a kupac
    54  * hasznal. :-))
    55  *
    56  *
    57  * Bocs, most faradt vagyok, majd egyszer leforditom. (Misi)
    58  *
    59  */
    60 
    61 
    62 #ifndef HUGO_BIN_HEAP_H
    63 #define HUGO_BIN_HEAP_H
    64 
    65 ///\ingroup auxdat
    66 ///\file
    67 ///\brief Binary Heap implementation.
    68 
    69 #include <vector>
    70 #include <utility>
    71 #include <functional>
    72 
    73 namespace hugo {
    74 
    75   /// \addtogroup auxdat
    76   /// @{
    77 
    78    /// A Binary Heap implementation.
    79   template <typename Item, typename Prio, typename ItemIntMap,
    80 	    typename Compare = std::less<Prio> >
    81   class BinHeap {
    82 
    83   public:
    84     typedef Item                             ItemType;
    85     // FIXME: stl-ben nem ezt hivjak value_type -nak, hanem a kovetkezot...
    86     typedef Prio                             PrioType;
    87     typedef std::pair<ItemType,PrioType>     PairType;
    88     typedef ItemIntMap                       ItemIntMapType;
    89     typedef Compare                          PrioCompare;
    90 
    91     /**
    92      * Each Item element have a state associated to it. It may be "in heap",
    93      * "pre heap" or "post heap". The later two are indifferent from the
    94      * heap's point of view, but may be useful to the user.
    95      *
    96      * The ItemIntMap _should_ be initialized in such way, that it maps
    97      * PRE_HEAP (-1) to any element to be put in the heap...
    98      */
    99     ///\todo it is used nowhere
   100     ///
   101     enum state_enum {
   102       IN_HEAP = 0,
   103       PRE_HEAP = -1,
   104       POST_HEAP = -2
   105     };
   106 
   107   private:
   108     std::vector<PairType> data;
   109     Compare comp;
   110     // FIXME: jo ez igy???
   111     ItemIntMap &iim;
   112 
   113   public:
   114     BinHeap(ItemIntMap &_iim) : iim(_iim) {}
   115     BinHeap(ItemIntMap &_iim, const Compare &_comp) : comp(_comp), iim(_iim) {}
   116 
   117 
   118     int size() const { return data.size(); }
   119     bool empty() const { return data.empty(); }
   120 
   121   private:
   122     static int parent(int i) { return (i-1)/2; }
   123     static int second_child(int i) { return 2*i+2; }
   124     bool less(const PairType &p1, const PairType &p2) const {
   125       return comp(p1.second, p2.second);
   126     }
   127 
   128     int bubble_up(int hole, PairType p);
   129     int bubble_down(int hole, PairType p, int length);
   130 
   131     void move(const PairType &p, int i) {
   132       data[i] = p;
   133       iim.set(p.first, i);
   134     }
   135 
   136     void rmidx(int h) {
   137       int n = data.size()-1;
   138       if( h>=0 && h<=n ) {
   139 	iim.set(data[h].first, POST_HEAP);
   140 	if ( h<n ) {
   141 	  bubble_down(h, data[n], n);
   142 	}
   143 	data.pop_back();
   144       }
   145     }
   146 
   147   public:
   148     void push(const PairType &p) {
   149       int n = data.size();
   150       data.resize(n+1);
   151       bubble_up(n, p);
   152     }
   153     void push(const Item &i, const Prio &p) { push(PairType(i,p)); }
   154 
   155     Item top() const {
   156       return data[0].first;
   157     }
   158     /// Returns the prio of the top element of the heap.
   159     Prio prio() const {
   160       return data[0].second;
   161     }
   162 
   163     void pop() {
   164       rmidx(0);
   165     }
   166 
   167     void erase(const Item &i) {
   168       rmidx(iim[i]);
   169     }
   170 
   171     Prio operator[](const Item &i) const {
   172       int idx = iim[i];
   173       return data[idx].second;
   174     }
   175 
   176     void set(const Item &i, const Prio &p) {
   177       int idx = iim[i];
   178       if( idx < 0 ) {
   179 	push(i,p);
   180       }
   181       else if( comp(p, data[idx].second) ) {
   182 	bubble_up(idx, PairType(i,p));
   183       }
   184       else {
   185 	bubble_down(idx, PairType(i,p), data.size());
   186       }
   187     }
   188 
   189     void decrease(const Item &i, const Prio &p) {
   190       int idx = iim[i];
   191       bubble_up(idx, PairType(i,p));
   192     }
   193     void increase(const Item &i, const Prio &p) {
   194       int idx = iim[i];
   195       bubble_down(idx, PairType(i,p), data.size());
   196     }
   197 
   198     state_enum state(const Item &i) const {
   199       int s = iim[i];
   200       if( s>=0 )
   201 	s=0;
   202       return state_enum(s);
   203     }
   204 
   205   }; // class BinHeap
   206 
   207   
   208   template <typename K, typename V, typename M, typename C>
   209   int BinHeap<K,V,M,C>::bubble_up(int hole, PairType p) {
   210     int par = parent(hole);
   211     while( hole>0 && less(p,data[par]) ) {
   212       move(data[par],hole);
   213       hole = par;
   214       par = parent(hole);
   215     }
   216     move(p, hole);
   217     return hole;
   218   }
   219 
   220   template <typename K, typename V, typename M, typename C>
   221   int BinHeap<K,V,M,C>::bubble_down(int hole, PairType p, int length) {
   222     int child = second_child(hole);
   223     while(child < length) {
   224       if( less(data[child-1], data[child]) ) {
   225 	--child;
   226       }
   227       if( !less(data[child], p) )
   228 	goto ok;
   229       move(data[child], hole);
   230       hole = child;
   231       child = second_child(hole);
   232     }
   233     child--;
   234     if( child<length && less(data[child], p) ) {
   235       move(data[child], hole);
   236       hole=child;
   237     }
   238   ok:
   239     move(p, hole);
   240     return hole;
   241   }
   242 
   243   ///@}
   244 
   245 } // namespace hugo
   246 
   247 #endif // BIN_HEAP_HH