COIN-OR::LEMON - Graph Library

source: lemon-0.x/src/hugo/bin_heap.h @ 873:f3a30fda2e49

Last change on this file since 873:f3a30fda2e49 was 776:f2994a2b10b2, checked in by Hegyi Péter, 20 years ago

minlengthpaths_test.cc is already hugo++ comform and is compilable

File size: 6.6 KB
Line 
1// -*- C++ -*- //
2
3/* FIXME: Copyright ...
4 *
5 * This implementation is heavily based on STL's heap functions and
6 * the similar class by Alpar Juttner in IKTA...
7 */
8
9/******
10 *
11 * BinHeap<ItemType, PrioType, ItemIntMap, [PrioCompare]>
12 *
13 * Ez az osztaly item-prioritas parok tarolasara alkalmas binaris kupacot
14 * valosit meg.
15 * A kupacban legfolul mindig az a par talalhato, amiben a prioritas a
16 * legkisebb. (Gondolj a Dijkstra pont-tavolsag kupacara; igazabol ahhoz
17 * lett keszitve...)
18 *
19 * Megjegyzes: a kupacos temakorokben a prioritast kulcsnak szoktak nevezni,
20 * de mivel ez zavaro tud lenni a property-map-es kulcs-ertek szohasznalata
21 * miatt, megprobaltunk valami semleges elnevezeseket kitalalni.
22 *
23 * A hasznalatahoz szukseg van egy irhato/olvashato property_map-re, ami
24 * az itemekhez egy int-et tud tarolni (ezzel tudom megkeresni az illeto
25 * elemet a kupacban a csokkentes es hasonlo muveletekhez).
26 * A map-re csak referenciat tarol, ugy hogy a kupac elete folyan a map-nek
27 * is elnie kell. (???)
28 *
29 * Ketfele modon hasznalhato:
30 * Lusta mod:
31 * set(Item, Prio) metodussal pakolunk a kupacba,
32 * aztan o majd eldonti, hogy ez az elem mar benne van-e es ha igen, akkor
33 * csokkentettunk-e rajta, vagy noveltunk.
34 * Ehhez nagyon fontos, hogy az atadott property map inicializalva legyen
35 * minden szobajovo kulcs ertekre, -1 -es ertekkel!
36 * Es ilyen esetben a kulcsokrol lekerdezheto az allapotuk a state
37 metodussal:
38 * (nem jart meg a kupacban PRE_HEAP=-1, epp a kupacban van IN_HEAP=0,
39 *  mar kikerult a kupacbol POST_HEAP=-2).
40 * Szoval ebben a modban a kupac nagyjabol hasznalhato property_map-kent, csak
41 * meg meg tudja mondani a "legkisebb" prioritasu elemet. De csak nagyjabol,
42 * hiszen a kupacbol kikerult elemeknek elvesz az ertekuk...
43 *
44 * Kozvetlen mod:
45 * push(Item, Prio) metodussal belerakunk a kupacba (ha az illeto kulcs mar
46 * benn volt, akkor gaz).
47 * increase/decrease(Item i, Prio new_prio) metodusokkal lehet
48 * novelni/csokkenteni az illeto elemhez tartozo prioritast. (Ha nem volt
49 * megbenne a kupacban az illeto elem, vagy nem abba az iranyba valtoztattad
50 * az erteket, amerre mondtad -- gaz).
51 *
52 * Termeszetesen a fenti ket modot ertelemszeruen lehet keverni.
53 * Ja es mindig nagyon gaz, ha belepiszkalsz a map-be, amit a kupac
54 * hasznal. :-))
55 *
56 *
57 * Bocs, most faradt vagyok, majd egyszer leforditom. (Misi)
58 *
59 */
60
61
62#ifndef HUGO_BIN_HEAP_H
63#define HUGO_BIN_HEAP_H
64
65///\ingroup auxdat
66///\file
67///\brief Binary Heap implementation.
68
69#include <vector>
70#include <utility>
71#include <functional>
72
73namespace hugo {
74
75  /// \addtogroup auxdat
76  /// @{
77
78   /// A Binary Heap implementation.
79  template <typename Item, typename Prio, typename ItemIntMap,
80            typename Compare = std::less<Prio> >
81  class BinHeap {
82
83  public:
84    typedef Item                             ItemType;
85    // FIXME: stl-ben nem ezt hivjak value_type -nak, hanem a kovetkezot...
86    typedef Prio                             PrioType;
87    typedef std::pair<ItemType,PrioType>     PairType;
88    typedef ItemIntMap                       ItemIntMapType;
89    typedef Compare                          PrioCompare;
90
91    /**
92     * Each Item element have a state associated to it. It may be "in heap",
93     * "pre heap" or "post heap". The later two are indifferent from the
94     * heap's point of view, but may be useful to the user.
95     *
96     * The ItemIntMap _should_ be initialized in such way, that it maps
97     * PRE_HEAP (-1) to any element to be put in the heap...
98     */
99    ///\todo it is used nowhere
100    ///
101    enum state_enum {
102      IN_HEAP = 0,
103      PRE_HEAP = -1,
104      POST_HEAP = -2
105    };
106
107  private:
108    std::vector<PairType> data;
109    Compare comp;
110    // FIXME: jo ez igy???
111    ItemIntMap &iim;
112
113  public:
114    BinHeap(ItemIntMap &_iim) : iim(_iim) {}
115    BinHeap(ItemIntMap &_iim, const Compare &_comp) : comp(_comp), iim(_iim) {}
116
117
118    int size() const { return data.size(); }
119    bool empty() const { return data.empty(); }
120
121  private:
122    static int parent(int i) { return (i-1)/2; }
123    static int second_child(int i) { return 2*i+2; }
124    bool less(const PairType &p1, const PairType &p2) const {
125      return comp(p1.second, p2.second);
126    }
127
128    int bubble_up(int hole, PairType p);
129    int bubble_down(int hole, PairType p, int length);
130
131    void move(const PairType &p, int i) {
132      data[i] = p;
133      iim.set(p.first, i);
134    }
135
136    void rmidx(int h) {
137      int n = data.size()-1;
138      if( h>=0 && h<=n ) {
139        iim.set(data[h].first, POST_HEAP);
140        if ( h<n ) {
141          bubble_down(h, data[n], n);
142        }
143        data.pop_back();
144      }
145    }
146
147  public:
148    void push(const PairType &p) {
149      int n = data.size();
150      data.resize(n+1);
151      bubble_up(n, p);
152    }
153    void push(const Item &i, const Prio &p) { push(PairType(i,p)); }
154
155    Item top() const {
156      return data[0].first;
157    }
158    /// Returns the prio of the top element of the heap.
159    Prio prio() const {
160      return data[0].second;
161    }
162
163    void pop() {
164      rmidx(0);
165    }
166
167    void erase(const Item &i) {
168      rmidx(iim[i]);
169    }
170
171    Prio operator[](const Item &i) const {
172      int idx = iim[i];
173      return data[idx].second;
174    }
175
176    void set(const Item &i, const Prio &p) {
177      int idx = iim[i];
178      if( idx < 0 ) {
179        push(i,p);
180      }
181      else if( comp(p, data[idx].second) ) {
182        bubble_up(idx, PairType(i,p));
183      }
184      else {
185        bubble_down(idx, PairType(i,p), data.size());
186      }
187    }
188
189    void decrease(const Item &i, const Prio &p) {
190      int idx = iim[i];
191      bubble_up(idx, PairType(i,p));
192    }
193    void increase(const Item &i, const Prio &p) {
194      int idx = iim[i];
195      bubble_down(idx, PairType(i,p), data.size());
196    }
197
198    state_enum state(const Item &i) const {
199      int s = iim[i];
200      if( s>=0 )
201        s=0;
202      return state_enum(s);
203    }
204
205  }; // class BinHeap
206
207 
208  template <typename K, typename V, typename M, typename C>
209  int BinHeap<K,V,M,C>::bubble_up(int hole, PairType p) {
210    int par = parent(hole);
211    while( hole>0 && less(p,data[par]) ) {
212      move(data[par],hole);
213      hole = par;
214      par = parent(hole);
215    }
216    move(p, hole);
217    return hole;
218  }
219
220  template <typename K, typename V, typename M, typename C>
221  int BinHeap<K,V,M,C>::bubble_down(int hole, PairType p, int length) {
222    int child = second_child(hole);
223    while(child < length) {
224      if( less(data[child-1], data[child]) ) {
225        --child;
226      }
227      if( !less(data[child], p) )
228        goto ok;
229      move(data[child], hole);
230      hole = child;
231      child = second_child(hole);
232    }
233    child--;
234    if( child<length && less(data[child], p) ) {
235      move(data[child], hole);
236      hole=child;
237    }
238  ok:
239    move(p, hole);
240    return hole;
241  }
242
243  ///@}
244
245} // namespace hugo
246
247#endif // BIN_HEAP_HH
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.