COIN-OR::LEMON - Graph Library

source: lemon-0.x/src/include/bin_heap.h @ 280:19f3943521ab

Last change on this file since 280:19f3943521ab was 274:28728f3945c5, checked in by Mihaly Barasz, 21 years ago

bin_heap merge-olva

File size: 6.5 KB
Line 
1// -*- C++ -*- //
2
3/* FIXME: Copyright ...
4 *
5 * This implementation is heavily based on STL's heap functions and
6 * the similar class by Alpar Juttner in IKTA...
7 */
8
9/******
10 *
11 * BinHeap<ItemType, PrioType, ItemIntMap, [PrioCompare]>
12 *
13 * Ez az osztaly item-prioritas parok tarolasara alkalmas binaris kupacot
14 * valosit meg.
15 * A kupacban legfolul mindig az a par talalhato, amiben a prioritas a
16 * legkisebb. (Gondolj a Dijkstra pont-tavolsag kupacara; igazabol ahhoz
17 * lett keszitve...)
18 *
19 * Megjegyzes: a kupacos temakorokben a prioritast kulcsnak szoktak nevezni,
20 * de mivel ez zavaro tud lenni a property-map-es kulcs-ertek szohasznalata
21 * miatt, megprobaltunk valami semleges elnevezeseket kitalalni.
22 *
23 * A hasznalatahoz szukseg van egy irhato/olvashato property_map-re, ami
24 * az itemekhez egy int-et tud tarolni (ezzel tudom megkeresni az illeto
25 * elemet a kupacban a csokkentes es hasonlo muveletekhez).
26 * A map-re csak referenciat tarol, ugy hogy a kupac elete folyan a map-nek
27 * is elnie kell. (???)
28 *
29 * Ketfele modon hasznalhato:
30 * Lusta mod:
31 * set(Item, Prio) metodussal pakolunk a kupacba,
32 * aztan o majd eldonti, hogy ez az elem mar benne van-e es ha igen, akkor
33 * csokkentettunk-e rajta, vagy noveltunk.
34 * Ehhez nagyon fontos, hogy az atadott property map inicializalva legyen
35 * minden szobajovo kulcs ertekre, -1 -es ertekkel!
36 * Es ilyen esetben a kulcsokrol lekerdezheto az allapotuk a state metodussal:
37 * (nem jart meg a kupacban PRE_HEAP=-1, epp a kupacban van IN_HEAP=0,
38 *  mar kikerult a kupacbol POST_HEAP=-2).
39 * Szoval ebben a modban a kupac nagyjabol hasznalhato property_map-kent, csak
40 * meg meg tudja mondani a "legkisebb" prioritasu elemet. De csak nagyjabol,
41 * hiszen a kupacbol kikerult elemeknek elvesz az ertekuk...
42 *
43 * Kozvetlen mod:
44 * push(Item, Prio) metodussal belerakunk a kupacba (ha az illeto kulcs mar
45 * benn volt, akkor gaz).
46 * increase/decrease(Item i, Prio new_prio) metodusokkal lehet
47 * novelni/csokkenteni az illeto elemhez tartozo prioritast. (Ha nem volt
48 * megbenne a kupacban az illeto elem, vagy nem abba az iranyba valtoztattad
49 * az erteket, amerre mondtad -- gaz).
50 *
51 * Termeszetesen a fenti ket modot ertelemszeruen lehet keverni.
52 * Ja es mindig nagyon gaz, ha belepiszkalsz a map-be, amit a kupac
53 * hasznal. :-))
54 *
55 *
56 * Bocs, most faradt vagyok, majd egyszer leforditom. (Misi)
57 *
58 */
59
60
61#ifndef BIN_HEAP_HH
62#define BIN_HEAP_HH
63
64///\file
65///\brief Binary Heap implementation.
66
67#include <vector>
68#include <utility>
69#include <functional>
70
71namespace hugo {
72
73  /// A Binary Heap implementation.
74  template <typename Item, typename Prio, typename ItemIntMap,
75            typename Compare = std::less<Prio> >
76  class BinHeap {
77
78  public:
79    typedef Item                             ItemType;
80    // FIXME: stl-ben nem ezt hivjak value_type -nak, hanem a kovetkezot...
81    typedef Prio                             PrioType;
82    typedef std::pair<ItemType,PrioType>     PairType;
83    typedef ItemIntMap                       ItemIntMapType;
84    typedef Compare                          PrioCompare;
85
86    /**
87     * Each Item element have a state associated to it. It may be "in heap",
88     * "pre heap" or "post heap". The later two are indifferent from the
89     * heap's point of view, but may be useful to the user.
90     *
91     * The ItemIntMap _should_ be initialized in such way, that it maps
92     * PRE_HEAP (-1) to any element to be put in the heap...
93     */
94    ///\todo it is used nowhere
95    ///
96    enum state_enum {
97      IN_HEAP = 0,
98      PRE_HEAP = -1,
99      POST_HEAP = -2
100    };
101
102  private:
103    std::vector<PairType> data;
104    Compare comp;
105    // FIXME: jo ez igy???
106    ItemIntMap &iim;
107
108  public:
109    BinHeap(ItemIntMap &_iim) : iim(_iim) {}
110    BinHeap(ItemIntMap &_iim, const Compare &_comp) : comp(_comp), iim(_iim) {}
111
112
113    int size() const { return data.size(); }
114    bool empty() const { return data.empty(); }
115
116  private:
117    static int parent(int i) { return (i-1)/2; }
118    static int second_child(int i) { return 2*i+2; }
119    bool less(const PairType &p1, const PairType &p2) const {
120      return comp(p1.second, p2.second);
121    }
122
123    int bubble_up(int hole, PairType p);
124    int bubble_down(int hole, PairType p, int length);
125
126    void move(const PairType &p, int i) {
127      data[i] = p;
128      iim.set(p.first, i);
129    }
130
131    void rmidx(int h) {
132      int n = data.size()-1;
133      if( h>=0 && h<=n ) {
134        iim.set(data[h].first, POST_HEAP);
135        if ( h<n ) {
136          bubble_down(h, data[n], n);
137        }
138        data.pop_back();
139      }
140    }
141
142  public:
143    void push(const PairType &p) {
144      int n = data.size();
145      data.resize(n+1);
146      bubble_up(n, p);
147    }
148    void push(const Item &i, const Prio &p) { push(PairType(i,p)); }
149
150    Item top() const {
151      return data[0].first;
152    }
153    /// Returns the prio of the top element of the heap.
154    Prio prio() const {
155      return data[0].second;
156    }
157
158    void pop() {
159      rmidx(0);
160    }
161
162    void erase(const Item &i) {
163      rmidx(iim[i]);
164    }
165
166    Prio operator[](const Item &i) const {
167      int idx = iim[i];
168      return data[idx].second;
169    }
170
171    void set(const Item &i, const Prio &p) {
172      int idx = iim[i];
173      if( idx < 0 ) {
174        push(i,p);
175      }
176      else if( comp(p, data[idx].second) ) {
177        bubble_up(idx, PairType(i,p));
178      }
179      else {
180        bubble_down(idx, PairType(i,p), data.size());
181      }
182    }
183
184    void decrease(const Item &i, const Prio &p) {
185      int idx = iim[i];
186      bubble_up(idx, PairType(i,p));
187    }
188    void increase(const Item &i, const Prio &p) {
189      int idx = iim[i];
190      bubble_down(idx, PairType(i,p), data.size());
191    }
192
193    state_enum state(const Item &i) const {
194      int s = iim[i];
195      if( s>=0 )
196        s=0;
197      return state_enum(s);
198    }
199
200  }; // class BinHeap
201
202 
203  template <typename K, typename V, typename M, typename C>
204  int BinHeap<K,V,M,C>::bubble_up(int hole, PairType p) {
205    int par = parent(hole);
206    while( hole>0 && less(p,data[par]) ) {
207      move(data[par],hole);
208      hole = par;
209      par = parent(hole);
210    }
211    move(p, hole);
212    return hole;
213  }
214
215  template <typename K, typename V, typename M, typename C>
216  int BinHeap<K,V,M,C>::bubble_down(int hole, PairType p, int length) {
217    int child = second_child(hole);
218    while(child < length) {
219      if( less(data[child-1], data[child]) ) {
220        --child;
221      }
222      if( !less(data[child], p) )
223        goto ok;
224      move(data[child], hole);
225      hole = child;
226      child = second_child(hole);
227    }
228    child--;
229    if( child<length && less(data[child], p) ) {
230      move(data[child], hole);
231      hole=child;
232    }
233  ok:
234    move(p, hole);
235    return hole;
236  }
237
238} // namespace hugo
239
240#endif // BIN_HEAP_HH
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.