COIN-OR::LEMON - Graph Library

source: lemon-0.x/src/include/bin_heap.hh @ 40:ffaa9448964c

Last change on this file since 40:ffaa9448964c was 39:28b0d751d29f, checked in by Mihaly Barasz, 20 years ago

Alap leiras a BinHeap? -rol

BinHeap::state() befejezese

File size: 6.2 KB
RevLine 
[39]1/* FIXME: Copyright ...
2 *
3 * This implementation is heavily based on STL's heap functions and
4 * the similar class by Alpar Juttner in IKTA...
5 */
6
7/******
8 *
9 * BinHeap<KeyType, ValueType, KeyIntMap, [ValueCompare]>
10 *
11 * Ez az osztaly kulcs-ertek parok tarolasara alkalmas binaris kupacot
12 * valosit meg.
13 * A kupacban legfolul mindig az a par talalhato, amiben az _ertek_ a
14 * legkisebb. (Gondolj a Dijkstra pont-tavolsag kupacara; igazabol ahhoz
15 * lett keszitve...)
16 *
17 * Megjegyzes: egy kicsit gyanus nekem, hogy a kupacos temakorben nem
18 * azt hivjak kulcsnak, amit most en annak nevezek. :) En olyan
19 * property_map -os ertelemben hasznalom.
20 *
21 * A hasznalatahoz szukseg van egy irhato/olvashato property_map-re, ami
22 * a kulcsokhoz egy int-et tud tarolni (ezzel tudom megkeresni az illeto
23 * elemet a kupacban a csokkentes es hasonlo muveletekhez).
24 * A map-re csak referenciat tarol, ugy hogy a kupac elete folyan a map-nek
25 * is elnie kell. (???)
26 *
27 * Ketfele modon hasznalhato:
28 * Lusta mod:
29 * put(Key, Value) metodussal pakolunk a kupacba,
30 * aztan o majd eldonti, hogy ez az elem mar benne van-e es ha igen, akkor
31 * csokkentettunk-e rajta, vagy noveltunk.
32 * Ehhez nagyon fontos, hogy az atadott property map inicializalva legyen
33 * minden szobajovo kulcs ertekre, -1 -es ertekkel!
34 * Es ilyen esetben a kulcsokrol lekerdezheto az allapotuk a state metodussal:
35 * (nem jart meg a kupacban PRE_HEAP=-1, epp a kupacban van IN_HEAP=0,
36 *  mar kikerult a kupacbol POST_HEAP=-2).
37 * Szoval ebben a modban a kupac nagyjabol hasznalhato property_map-kent, csak
38 * meg meg tudja mondani a "legkisebb" erteku elemet. De csak nagyjabol,
39 * hiszen a kupacbol kikerult elemeknek elvesz az ertekuk...
40 *
41 * Kozvetlen mod:
42 * push(Key, Value) metodussal belerakunk a kupacba (ha az illeto kulcs mar
43 * benn volt, akkor gaz).
44 * increase/decrease(Key k, Value new_value) metodusokkal lehet
45 * novelni/csokkenteni az illeto kulcshoz tartozo erteket. (Ha nem volt meg
46 * benne a kupacban az illeto kulcs, vagy nem abba az iranyba valtoztattad
47 * az erteket, amerre mondtad -- gaz).
48 *
49 * Termeszetesen a fenti ket modot ertelemszeruen lehet keverni.
50 * Ja es mindig nagyon gaz, ha belepiszkalsz a map-be, amit a kupac
51 * hasznal. :-))
52 *
53 *
54 * Bocs, most faradt vagyok, majd egyszer leforditom. (Misi)
55 *
56 */
57
58
[37]59#ifndef BIN_HEAP_HH
60#define BIN_HEAP_HH
61
62#include <vector>
63#include <utility>
64#include <functional>
65
66namespace marci {
67
68  template <typename Key, typename Val, typename KeyIntMap,
69            typename Compare = std::less<Val> >
70  class BinHeap {
71
72  public:
73    typedef Key              KeyType;
74    // FIXME: stl-ben nem ezt hivjak value_type -nak, hanem a kovetkezot...
75    typedef Val              ValueType;
76    typedef std::pair<KeyType,ValueType>     PairType;
77    typedef KeyIntMap        KeyIntMapType;
78    typedef Compare          ValueCompare;
79
80    /**
81     * Each Key element have a state associated to it. It may be "in heap",
82     * "pre heap" or "post heap". The later two are indifferent from the
83     * heap's point of view, but may be useful to the user.
84     *
85     * The KeyIntMap _should_ be initialized in such way, that it maps
86     * PRE_HEAP (-1) to any element to be put in the heap...
87     */
[39]88    enum state_enum {
[37]89      IN_HEAP = 0,
90      PRE_HEAP = -1,
91      POST_HEAP = -2
92    };
93
94  private:
95    std::vector<PairType> data;
96    Compare comp;
97    // FIXME: jo ez igy???
98    KeyIntMap &kim;
99
100  public:
101    BinHeap(KeyIntMap &_kim) : kim(_kim) {}
102    BinHeap(KeyIntMap &_kim, const Compare &_comp) : comp(_comp), kim(_kim) {}
103
104
105    int size() const { return data.size(); }
106    bool empty() const { return size() == 0; }
107
108  private:
109    static int parent(int i) { return (i-1)/2; }
110    static int second_child(int i) { return 2*i+2; }
111    bool less(const PairType &p1, const PairType &p2) {
112      return comp(p1.second, p2.second);
113    }
114
115    int bubble_up(int hole, PairType p);
116    int bubble_down(int hole, PairType p, int length);
117
118    void move(const PairType &p, int i) {
119      data[i] = p;
120      kim.put(p.first, i);
121    }
122
123  public:
124    void push(const PairType &p) {
125      int n = data.size();
126      data.resize(n+1);
127      bubble_up(n, p);
128    }
129    void push(const Key &k, const Val &v) { push(PairType(k,v)); }
130
131    Key top() const {
132      // FIXME: test size>0 ?
133      return data[0].first;
134    }
135    Val topValue() const {
136      // FIXME: test size>0 ?
137      return data[0].second;
138    }
139
140    void pop() {
141      int n = data.size()-1;
[39]142      if( n>=0 ) {
143        kim.put(data[0].first, POST_HEAP);
144        if ( n>0 ) {
145          bubble_down(0, data[n], n);
146        }
[37]147        data.pop_back();
148      }
149    }
150
151    const Val get(const Key &k) const {
152      int idx = kim.get(k);
153      return data[idx].second;
154    }
155    void put(const Key &k, const Val &v) {
156      int idx = kim.get(k);
157      if( idx < 0 ) {
158        push(k,v);
159      }
160      else if( comp(v, data[idx].second) ) {
161        bubble_up(idx, PairType(k,v));
162      }
163      else {
164        bubble_down(idx, PairType(k,v), data.size());
165      }
166    }
167
168    void decrease(const Key &k, const Val &v) {
169      int idx = kim.get(k);
170      bubble_up(idx, PairType(k,v));
171    }
172    void increase(const Key &k, const Val &v) {
173      int idx = kim.get(k);
174      bubble_down(idx, PairType(k,v), data.size());
175    }
176
[39]177    state_enum state(const Key &k) const {
178      int s = kim.get(k);
179      if( s>=0 )
180        s=0;
181      return state_enum(s);
182    }
183
[37]184  }; // class BinHeap
185
186 
187  template <typename K, typename V, typename M, typename C>
188  int BinHeap<K,V,M,C>::bubble_up(int hole, PairType p) {
189    int par = parent(hole);
190    while( hole>0 && less(p,data[par]) ) {
191      move(data[par],hole);
192      hole = par;
193      par = parent(hole);
194    }
195    move(p, hole);
196    return hole;
197  }
198
199  template <typename K, typename V, typename M, typename C>
200  int BinHeap<K,V,M,C>::bubble_down(int hole, PairType p, int length) {
201    int child = second_child(hole);
202    while(child < length) {
203      if( less(data[child-1], data[child]) ) {
204        --child;
205      }
206      if( !less(data[child], p) )
207        goto ok;
208      move(data[child], hole);
209      hole = child;
210      child = second_child(hole);
211    }
212    child--;
213    if( child<length && less(data[child], p) ) {
214      move(data[child], hole);
215      hole=child;
216    }
217  ok:
218    move(p, hole);
219    return hole;
220  }
221
222} // namespace marci
223
224#endif // BIN_HEAP_HH
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.