/* FIXME: Copyright ... * * This implementation is heavily based on STL's heap functions and * the similar class by Alpar Juttner in IKTA... */ /****** * * BinHeap * * Ez az osztaly kulcs-ertek parok tarolasara alkalmas binaris kupacot * valosit meg. * A kupacban legfolul mindig az a par talalhato, amiben az _ertek_ a * legkisebb. (Gondolj a Dijkstra pont-tavolsag kupacara; igazabol ahhoz * lett keszitve...) * * Megjegyzes: egy kicsit gyanus nekem, hogy a kupacos temakorben nem * azt hivjak kulcsnak, amit most en annak nevezek. :) En olyan * property_map -os ertelemben hasznalom. * * A hasznalatahoz szukseg van egy irhato/olvashato property_map-re, ami * a kulcsokhoz egy int-et tud tarolni (ezzel tudom megkeresni az illeto * elemet a kupacban a csokkentes es hasonlo muveletekhez). * A map-re csak referenciat tarol, ugy hogy a kupac elete folyan a map-nek * is elnie kell. (???) * * Ketfele modon hasznalhato: * Lusta mod: * put(Key, Value) metodussal pakolunk a kupacba, * aztan o majd eldonti, hogy ez az elem mar benne van-e es ha igen, akkor * csokkentettunk-e rajta, vagy noveltunk. * Ehhez nagyon fontos, hogy az atadott property map inicializalva legyen * minden szobajovo kulcs ertekre, -1 -es ertekkel! * Es ilyen esetben a kulcsokrol lekerdezheto az allapotuk a state metodussal: * (nem jart meg a kupacban PRE_HEAP=-1, epp a kupacban van IN_HEAP=0, * mar kikerult a kupacbol POST_HEAP=-2). * Szoval ebben a modban a kupac nagyjabol hasznalhato property_map-kent, csak * meg meg tudja mondani a "legkisebb" erteku elemet. De csak nagyjabol, * hiszen a kupacbol kikerult elemeknek elvesz az ertekuk... * * Kozvetlen mod: * push(Key, Value) metodussal belerakunk a kupacba (ha az illeto kulcs mar * benn volt, akkor gaz). * increase/decrease(Key k, Value new_value) metodusokkal lehet * novelni/csokkenteni az illeto kulcshoz tartozo erteket. (Ha nem volt meg * benne a kupacban az illeto kulcs, vagy nem abba az iranyba valtoztattad * az erteket, amerre mondtad -- gaz). * * Termeszetesen a fenti ket modot ertelemszeruen lehet keverni. * Ja es mindig nagyon gaz, ha belepiszkalsz a map-be, amit a kupac * hasznal. :-)) * * * Bocs, most faradt vagyok, majd egyszer leforditom. (Misi) * */ #ifndef BIN_HEAP_HH #define BIN_HEAP_HH #include #include #include namespace hugo { template > class BinHeap { public: typedef Key KeyType; // FIXME: stl-ben nem ezt hivjak value_type -nak, hanem a kovetkezot... typedef Val ValueType; typedef std::pair PairType; typedef KeyIntMap KeyIntMapType; typedef Compare ValueCompare; /** * Each Key element have a state associated to it. It may be "in heap", * "pre heap" or "post heap". The later two are indifferent from the * heap's point of view, but may be useful to the user. * * The KeyIntMap _should_ be initialized in such way, that it maps * PRE_HEAP (-1) to any element to be put in the heap... */ enum state_enum { IN_HEAP = 0, PRE_HEAP = -1, POST_HEAP = -2 }; private: std::vector data; Compare comp; // FIXME: jo ez igy??? KeyIntMap &kim; public: BinHeap(KeyIntMap &_kim) : kim(_kim) {} BinHeap(KeyIntMap &_kim, const Compare &_comp) : comp(_comp), kim(_kim) {} int size() const { return data.size(); } bool empty() const { return data.empty(); } private: static int parent(int i) { return (i-1)/2; } static int second_child(int i) { return 2*i+2; } bool less(const PairType &p1, const PairType &p2) { return comp(p1.second, p2.second); } int bubble_up(int hole, PairType p); int bubble_down(int hole, PairType p, int length); void move(const PairType &p, int i) { data[i] = p; kim.set(p.first, i); } void rmidx(int h) { int n = data.size()-1; if( h>=0 && h<=n ) { kim.set(data[h].first, POST_HEAP); if ( h0 ? return data[0].first; } Val topValue() const { // FIXME: test size>0 ? return data[0].second; } void pop() { rmidx(0); } void erase(const Key &k) { rmidx(kim[k]); } Val operator[](const Key &k) const { int idx = kim[k]; return data[idx].second; } void put(const Key &k, const Val &v) { int idx = kim[k]; if( idx < 0 ) { push(k,v); } else if( comp(v, data[idx].second) ) { bubble_up(idx, PairType(k,v)); } else { bubble_down(idx, PairType(k,v), data.size()); } } void decrease(const Key &k, const Val &v) { int idx = kim[k]; bubble_up(idx, PairType(k,v)); } void increase(const Key &k, const Val &v) { int idx = kim[k]; bubble_down(idx, PairType(k,v), data.size()); } state_enum state(const Key &k) const { int s = kim[k]; if( s>=0 ) s=0; return state_enum(s); } }; // class BinHeap template int BinHeap::bubble_up(int hole, PairType p) { int par = parent(hole); while( hole>0 && less(p,data[par]) ) { move(data[par],hole); hole = par; par = parent(hole); } move(p, hole); return hole; } template int BinHeap::bubble_down(int hole, PairType p, int length) { int child = second_child(hole); while(child < length) { if( less(data[child-1], data[child]) ) { --child; } if( !less(data[child], p) ) goto ok; move(data[child], hole); hole = child; child = second_child(hole); } child--; if( child