src/work/alpar/dijkstra/bin_heap.hh
author alpar
Sat, 20 Mar 2004 21:38:16 +0000
changeset 222 0c6bd3a98edf
child 224 5bc1c83257f8
permissions -rw-r--r--
Aprosagok...
     1 /* FIXME: Copyright ... 
     2  *
     3  * This implementation is heavily based on STL's heap functions and
     4  * the similar class by Alpar Juttner in IKTA...
     5  */
     6 
     7 /******
     8  *
     9  * BinHeap<KeyType, ValueType, KeyIntMap, [ValueCompare]>
    10  *
    11  * Ez az osztaly kulcs-ertek parok tarolasara alkalmas binaris kupacot
    12  * valosit meg.
    13  * A kupacban legfolul mindig az a par talalhato, amiben az _ertek_ a
    14  * legkisebb. (Gondolj a Dijkstra pont-tavolsag kupacara; igazabol ahhoz
    15  * lett keszitve...)
    16  *
    17  * Megjegyzes: egy kicsit gyanus nekem, hogy a kupacos temakorben nem
    18  * azt hivjak kulcsnak, amit most en annak nevezek. :) En olyan 
    19  * property_map -os ertelemben hasznalom.
    20  *
    21  * A hasznalatahoz szukseg van egy irhato/olvashato property_map-re, ami
    22  * a kulcsokhoz egy int-et tud tarolni (ezzel tudom megkeresni az illeto
    23  * elemet a kupacban a csokkentes es hasonlo muveletekhez).
    24  * A map-re csak referenciat tarol, ugy hogy a kupac elete folyan a map-nek
    25  * is elnie kell. (???)
    26  *
    27  * Ketfele modon hasznalhato:
    28  * Lusta mod:
    29  * put(Key, Value) metodussal pakolunk a kupacba,
    30  * aztan o majd eldonti, hogy ez az elem mar benne van-e es ha igen, akkor
    31  * csokkentettunk-e rajta, vagy noveltunk.
    32  * Ehhez nagyon fontos, hogy az atadott property map inicializalva legyen
    33  * minden szobajovo kulcs ertekre, -1 -es ertekkel!
    34  * Es ilyen esetben a kulcsokrol lekerdezheto az allapotuk a state metodussal:
    35  * (nem jart meg a kupacban PRE_HEAP=-1, epp a kupacban van IN_HEAP=0,
    36  *  mar kikerult a kupacbol POST_HEAP=-2).
    37  * Szoval ebben a modban a kupac nagyjabol hasznalhato property_map-kent, csak
    38  * meg meg tudja mondani a "legkisebb" erteku elemet. De csak nagyjabol,
    39  * hiszen a kupacbol kikerult elemeknek elvesz az ertekuk...
    40  *
    41  * Kozvetlen mod:
    42  * push(Key, Value) metodussal belerakunk a kupacba (ha az illeto kulcs mar
    43  * benn volt, akkor gaz).
    44  * increase/decrease(Key k, Value new_value) metodusokkal lehet
    45  * novelni/csokkenteni az illeto kulcshoz tartozo erteket. (Ha nem volt meg
    46  * benne a kupacban az illeto kulcs, vagy nem abba az iranyba valtoztattad
    47  * az erteket, amerre mondtad -- gaz).
    48  *
    49  * Termeszetesen a fenti ket modot ertelemszeruen lehet keverni.
    50  * Ja es mindig nagyon gaz, ha belepiszkalsz a map-be, amit a kupac
    51  * hasznal. :-))
    52  *
    53  *
    54  * Bocs, most faradt vagyok, majd egyszer leforditom. (Misi)
    55  *
    56  */
    57 
    58 
    59 #ifndef BIN_HEAP_HH
    60 #define BIN_HEAP_HH
    61 
    62 #include <vector>
    63 #include <utility>
    64 #include <functional>
    65 
    66 namespace hugo {
    67 
    68   template <typename Key, typename Val, typename KeyIntMap,
    69 	    typename Compare = std::less<Val> >
    70   class BinHeap {
    71 
    72   public:
    73     typedef Key	             KeyType;
    74     // FIXME: stl-ben nem ezt hivjak value_type -nak, hanem a kovetkezot...
    75     typedef Val              ValueType;
    76     typedef std::pair<KeyType,ValueType>     PairType;
    77     typedef KeyIntMap        KeyIntMapType;
    78     typedef Compare          ValueCompare;
    79 
    80     /**
    81      * Each Key element have a state associated to it. It may be "in heap",
    82      * "pre heap" or "post heap". The later two are indifferent from the
    83      * heap's point of view, but may be useful to the user.
    84      *
    85      * The KeyIntMap _should_ be initialized in such way, that it maps
    86      * PRE_HEAP (-1) to any element to be put in the heap...
    87      */
    88     ///\todo it is used nowhere
    89     ///
    90     enum state_enum {
    91       IN_HEAP = 0,
    92       PRE_HEAP = -1,
    93       POST_HEAP = -2
    94     };
    95 
    96   private:
    97     std::vector<PairType> data;
    98     Compare comp;
    99     // FIXME: jo ez igy???
   100     KeyIntMap &kim;
   101 
   102   public:
   103     BinHeap(KeyIntMap &_kim) : kim(_kim) {}
   104     BinHeap(KeyIntMap &_kim, const Compare &_comp) : comp(_comp), kim(_kim) {}
   105 
   106 
   107     int size() const { return data.size(); }
   108     bool empty() const { return data.empty(); }
   109 
   110   private:
   111     static int parent(int i) { return (i-1)/2; }
   112     static int second_child(int i) { return 2*i+2; }
   113     bool less(const PairType &p1, const PairType &p2) {
   114       return comp(p1.second, p2.second);
   115     }
   116 
   117     int bubble_up(int hole, PairType p);
   118     int bubble_down(int hole, PairType p, int length);
   119 
   120     void move(const PairType &p, int i) {
   121       data[i] = p;
   122       kim.set(p.first, i);
   123     }
   124 
   125     void rmidx(int h) {
   126       int n = data.size()-1;
   127       if( h>=0 && h<=n ) {
   128 	kim.set(data[h].first, POST_HEAP);
   129 	if ( h<n ) {
   130 	  bubble_down(h, data[n], n);
   131 	}
   132 	data.pop_back();
   133       }
   134     }
   135 
   136   public:
   137     void push(const PairType &p) {
   138       int n = data.size();
   139       data.resize(n+1);
   140       bubble_up(n, p);
   141     }
   142     void push(const Key &k, const Val &v) { push(PairType(k,v)); }
   143 
   144     Key top() const {
   145       // FIXME: test size>0 ?
   146       return data[0].first;
   147     }
   148     Val topValue() const {
   149       // FIXME: test size>0 ?
   150       return data[0].second;
   151     }
   152 
   153     void pop() {
   154       rmidx(0);
   155     }
   156 
   157     void erase(const Key &k) {
   158       rmidx(kim[k]);
   159     }
   160 
   161     Val operator[](const Key &k) const {
   162       int idx = kim[k];
   163       return data[idx].second;
   164     }
   165     
   166     void put(const Key &k, const Val &v) {
   167       int idx = kim[k];
   168       if( idx < 0 ) {
   169 	push(k,v);
   170       }
   171       else if( comp(v, data[idx].second) ) {
   172 	bubble_up(idx, PairType(k,v));
   173       }
   174       else {
   175 	bubble_down(idx, PairType(k,v), data.size());
   176       }
   177     }
   178 
   179     void decrease(const Key &k, const Val &v) {
   180       int idx = kim[k];
   181       bubble_up(idx, PairType(k,v));
   182     }
   183     void increase(const Key &k, const Val &v) {
   184       int idx = kim[k];
   185       bubble_down(idx, PairType(k,v), data.size());
   186     }
   187 
   188     state_enum state(const Key &k) const {
   189       int s = kim[k];
   190       if( s>=0 )
   191 	s=0;
   192       return state_enum(s);
   193     }
   194 
   195   }; // class BinHeap
   196 
   197   
   198   template <typename K, typename V, typename M, typename C>
   199   int BinHeap<K,V,M,C>::bubble_up(int hole, PairType p) {
   200     int par = parent(hole);
   201     while( hole>0 && less(p,data[par]) ) {
   202       move(data[par],hole);
   203       hole = par;
   204       par = parent(hole);
   205     }
   206     move(p, hole);
   207     return hole;
   208   }
   209 
   210   template <typename K, typename V, typename M, typename C>
   211   int BinHeap<K,V,M,C>::bubble_down(int hole, PairType p, int length) {
   212     int child = second_child(hole);
   213     while(child < length) {
   214       if( less(data[child-1], data[child]) ) {
   215 	--child;
   216       }
   217       if( !less(data[child], p) )
   218 	goto ok;
   219       move(data[child], hole);
   220       hole = child;
   221       child = second_child(hole);
   222     }
   223     child--;
   224     if( child<length && less(data[child], p) ) {
   225       move(data[child], hole);
   226       hole=child;
   227     }
   228   ok:
   229     move(p, hole);
   230     return hole;
   231   }
   232 
   233 } // namespace hugo
   234 
   235 #endif // BIN_HEAP_HH