1 /* FIXME: Copyright ...
3 * This implementation is heavily based on STL's heap functions and
4 * the similar class by Alpar Juttner in IKTA...
9 * BinHeap<KeyType, ValueType, KeyIntMap, [ValueCompare]>
11 * Ez az osztaly kulcs-ertek parok tarolasara alkalmas binaris kupacot
13 * A kupacban legfolul mindig az a par talalhato, amiben az _ertek_ a
14 * legkisebb. (Gondolj a Dijkstra pont-tavolsag kupacara; igazabol ahhoz
17 * Megjegyzes: egy kicsit gyanus nekem, hogy a kupacos temakorben nem
18 * azt hivjak kulcsnak, amit most en annak nevezek. :) En olyan
19 * property_map -os ertelemben hasznalom.
21 * A hasznalatahoz szukseg van egy irhato/olvashato property_map-re, ami
22 * a kulcsokhoz egy int-et tud tarolni (ezzel tudom megkeresni az illeto
23 * elemet a kupacban a csokkentes es hasonlo muveletekhez).
24 * A map-re csak referenciat tarol, ugy hogy a kupac elete folyan a map-nek
25 * is elnie kell. (???)
27 * Ketfele modon hasznalhato:
29 * put(Key, Value) metodussal pakolunk a kupacba,
30 * aztan o majd eldonti, hogy ez az elem mar benne van-e es ha igen, akkor
31 * csokkentettunk-e rajta, vagy noveltunk.
32 * Ehhez nagyon fontos, hogy az atadott property map inicializalva legyen
33 * minden szobajovo kulcs ertekre, -1 -es ertekkel!
34 * Es ilyen esetben a kulcsokrol lekerdezheto az allapotuk a state metodussal:
35 * (nem jart meg a kupacban PRE_HEAP=-1, epp a kupacban van IN_HEAP=0,
36 * mar kikerult a kupacbol POST_HEAP=-2).
37 * Szoval ebben a modban a kupac nagyjabol hasznalhato property_map-kent, csak
38 * meg meg tudja mondani a "legkisebb" erteku elemet. De csak nagyjabol,
39 * hiszen a kupacbol kikerult elemeknek elvesz az ertekuk...
42 * push(Key, Value) metodussal belerakunk a kupacba (ha az illeto kulcs mar
43 * benn volt, akkor gaz).
44 * increase/decrease(Key k, Value new_value) metodusokkal lehet
45 * novelni/csokkenteni az illeto kulcshoz tartozo erteket. (Ha nem volt meg
46 * benne a kupacban az illeto kulcs, vagy nem abba az iranyba valtoztattad
47 * az erteket, amerre mondtad -- gaz).
49 * Termeszetesen a fenti ket modot ertelemszeruen lehet keverni.
50 * Ja es mindig nagyon gaz, ha belepiszkalsz a map-be, amit a kupac
54 * Bocs, most faradt vagyok, majd egyszer leforditom. (Misi)
68 /// A Binary Heap implementation.
69 template <typename Key, typename Val, typename KeyIntMap,
70 typename Compare = std::less<Val> >
75 // FIXME: stl-ben nem ezt hivjak value_type -nak, hanem a kovetkezot...
76 typedef Val ValueType;
77 typedef std::pair<KeyType,ValueType> PairType;
78 typedef KeyIntMap KeyIntMapType;
79 typedef Compare ValueCompare;
82 * Each Key element have a state associated to it. It may be "in heap",
83 * "pre heap" or "post heap". The later two are indifferent from the
84 * heap's point of view, but may be useful to the user.
86 * The KeyIntMap _should_ be initialized in such way, that it maps
87 * PRE_HEAP (-1) to any element to be put in the heap...
89 ///\todo it is used nowhere
98 std::vector<PairType> data;
100 // FIXME: jo ez igy???
104 BinHeap(KeyIntMap &_kim) : kim(_kim) {}
105 BinHeap(KeyIntMap &_kim, const Compare &_comp) : comp(_comp), kim(_kim) {}
108 int size() const { return data.size(); }
109 bool empty() const { return data.empty(); }
112 static int parent(int i) { return (i-1)/2; }
113 static int second_child(int i) { return 2*i+2; }
114 bool less(const PairType &p1, const PairType &p2) {
115 return comp(p1.second, p2.second);
118 int bubble_up(int hole, PairType p);
119 int bubble_down(int hole, PairType p, int length);
121 void move(const PairType &p, int i) {
127 int n = data.size()-1;
129 kim.set(data[h].first, POST_HEAP);
131 bubble_down(h, data[n], n);
138 void push(const PairType &p) {
143 void push(const Key &k, const Val &v) { push(PairType(k,v)); }
146 // FIXME: test size>0 ?
147 return data[0].first;
149 Val topValue() const {
150 // FIXME: test size>0 ?
151 return data[0].second;
158 void erase(const Key &k) {
162 Val operator[](const Key &k) const {
164 return data[idx].second;
167 void put(const Key &k, const Val &v) {
172 else if( comp(v, data[idx].second) ) {
173 bubble_up(idx, PairType(k,v));
176 bubble_down(idx, PairType(k,v), data.size());
180 void decrease(const Key &k, const Val &v) {
182 bubble_up(idx, PairType(k,v));
184 void increase(const Key &k, const Val &v) {
186 bubble_down(idx, PairType(k,v), data.size());
189 state_enum state(const Key &k) const {
193 return state_enum(s);
199 template <typename K, typename V, typename M, typename C>
200 int BinHeap<K,V,M,C>::bubble_up(int hole, PairType p) {
201 int par = parent(hole);
202 while( hole>0 && less(p,data[par]) ) {
203 move(data[par],hole);
211 template <typename K, typename V, typename M, typename C>
212 int BinHeap<K,V,M,C>::bubble_down(int hole, PairType p, int length) {
213 int child = second_child(hole);
214 while(child < length) {
215 if( less(data[child-1], data[child]) ) {
218 if( !less(data[child], p) )
220 move(data[child], hole);
222 child = second_child(hole);
225 if( child<length && less(data[child], p) ) {
226 move(data[child], hole);
236 #endif // BIN_HEAP_HH